Selasa, 13 Disember 2011

Salam...
kepada abiropi, ini gambarajahnya...

Peti sejuk 3 pintu, frost pada bahagian freezer..

 29/10/2011 - Peti sejuk 3 pintu ni, kurang sejuk di bahagian tengah, setelah dibuka pada bahagian freezer didapati frost pada penyejat...
Saya cuba tukar defrost thermostat dan biarkan peti on selama sehari..
30/10/2011 - Setelah dibiarkan unit on sehari semalam, Alhamdulillah frost sudah berkurangan dan bahagian tengah peti sejuk sudah dapat tahap sejuk yang dikehendaki.
Peti sejuk National, model NR-C43TA..

Selasa, 8 November 2011

Menyimpan pemampat jika tidak digunakan dalam jangka masa yang lama.

Pemampat @ Compressor peti sejuk atau aircond yang sudah dikeluarkan dari unit (masih berfungsi dengan baik), jika tidak digunakan untuk jangka masa yang lama, eloklah disimpan dalam keadaan yang baik.Tutup semua salurannya supaya udara dan lembapan tidak masuk ke dalam pemampat kerana ia boleh mengakibatkan bahagian dalamnya cepat berkarat.


Pemampat yang sudah dikeluarkan dari unit peti sejuk.

Sambungkan tiub kuprum ke salah satu saluran pada pemampat kemudian brazingkan hujungnya.

Sambungkan access valve.


Sambungkan tiub kuprum pada saluran yang satu lagi dan brazingkan.

Kemudian, lakukan pengosongan / vakumkan pemampat tersebut. (lebih kurang15 minit).

Selepas itu, masukkan bahan pendingin / refrigerant ke dalam pemampat.

Masukkan refrigerant perlahan-lahan sehingga jarum pada low side berhenti.

Lakukan 'pinching' pada access valve.

Brazingkan hujung access valve tadi.
Pemampat siap untuk disimpan.

Selasa, 11 Oktober 2011

Bahagian-bahagian peti sejuk...

Salam...
Sebelum ni aku pernah letak gambar bahagian2 peti sejuk dalam versi english, yang ni pulak versi bhs melayu ^_^

Jumaat, 7 Oktober 2011

Pamphlet / Risalah...

Salam...
Alhamdulillah, siap sudah pamphlet / risalah ringkas mengenai peti sejuk rumah (domestik). Antara lain ia mengandungi :

i.   Pengenalan;
ii.  Jenis-jenis peti sejuk;
iii. Bagaimana menjaga peti sejuk;
iv. Kenapa peti sejuk boleh rosak;
v.  Panduan membeli @ memilih peti sejuk baru atau terpakai.


Mengecas Menggunakan Silinder Pengecas (Charging Cylinder)

Salam...
Minggu lepas saya telah melakukan kerja-kerja mengecas peti sejuk dengan menggunakan silinder pengecas. Melalui cara ini, bahan pendingin dapat dimasukkan ke dalam sistem peti sejuk dengan lebih tepat iaitu tidak kurang dan tidak lebih. Langkah-langkahnya ialah seperti berikut :

1. Sediakan peralatan-peralatan seperti :
    - Tolok pancarongga;
    - Pam vakum;
    - Bahan pendingin R134a;
    - Silinder pengecas.

2. Masukkan bahan pendingin secukupnya daripada tong R134a (13.5kg) ke dalam silinder pengecas mengikut kadar unit peti sejuk iaitu 90 gram. Sebelum itu, laraskan getah hitam pada sukatan 90g.


3. Lakukan pengungsian (vakum) pada unit.


4. Selepas vakum, sambungkan hos servis (kuning) pada injap pengecas dan lakukan pelegaan (purging). Ini bertujuan membuang udara yang ada di dalam hos servis semasa memindahkannya dari pam vakum.



5. Semasa mengecas, sistem adalah dalam keadaan off, buka injap servis (tombol biru) dan biarkan bahan pendingin dalam bentuk gas perlahan-lahan masuk ke dalam sistem. Biarkan kira-kira 5 minit sebelum unit dihidupkan. Jika buih terjadi di dalam silinder pengecas, injap servis hendaklah ditutup dan goncangkan silinder ke atas dan ke bawah beberapa kali. Jangan terlalu lama, kemudian bolehlah mengecas semula.

6. Jika tekanan dalam pengecas menjadi seimbang, kita boleh menambah tekanan pada pengecas dengan menggunakan air suam untuk memanaskanya apada suhu lebih kurang 51 darjah celcius. Sesetengah silinder pengecas disertakan dengan heater sebagai pemanas. Jangan gunakan api untuk memanaskan silinder.

7. Setelah casnya cukup, buat kapitan (pinching) pada tiub servis dan potong kemudian silfoskan (pateri dengan silfos rod).


Isnin, 12 September 2011

tukar pemampat peti sejuk...

Salam Aidilfitri...
Alhamdulillah.. Mggu lepas aku ada buat sikit kerja iaitu menukar pemampat peti sejuk. Pemampat yg asal sudah rosak, langsung tiada reaksi kalau di ON dan overload terus panas melampau...
Jadi aku ambik pemampat drpd peti sejuk lain (satu pintu) try masuk kat peti sejuk 2 pintu, Alhamdulillah ok setelah di test selama 3 hari...
Alhamdulillah...
Tarikh kerja amali : hari Khamis 8/Sept/2011
Tempat : Bengkel PPUK.




















8/9/2011 - masih guna strainer asal...

























petang 8/9/2011 tu tukar strainer baru tu yg jd baring tu.. huhuhu...

Jumaat, 12 Ogos 2011

saja nak edit...


Salam...
Hari ni dah masuk hari ke 12 umat Islam berpuasa di bulan Ramadhan 1432H... Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar...

Khamis, 10 Februari 2011

membaiki peti sejuk 2 pintu - samsung

Salam... setahun tak update blog ni... huhu... maksudnye takde kerja2 yang dilakukan...
cuma semalam aku dan sorang budak ikbn bm Peter pegi repair sebuah peti sejuk 2 pintu jenama samsung...
Puncanya suis utama (MCB) di rumah tu trip / turun. Jadi selepas di periksa, didapati ia berpunca drpd peti sejuk 2 pintu ini... Wlupun unit lama dah off, tapi suhu panas pd body compressor / pemampat dia terlalu panas... jadi Peter kata, minyak compressor dah takde, ia disebabkan semasa pengangkutan iaitu semasa mengangkat unit tersebut secara baring 180 darjah... selepas sampai di destinasi, unit itu terus di Onkan... Jadi minyak compressor belum sempat turun sepenuhnya ke dalam compressor, menyebabkan ia dikitar sekali bersama-sama dengan bahan pendingin (gas).... huhuhu...
gambar akan menyusul....

Gambar belakang peti sejuk sebelum kerja-kerja dimulakan, hehe..
Buka takungan air limpah (drain pipe) yang berada di atas pemampat.

Antara peralatan-peralatan yang diperlukan untuk melakukan kerja-kerja membaik pulih peti sejuk. (R22 tu sebenarnya sebagai ganti Nitrogen untuk kerja "flushing" dan membersih sistem paip peti sejuk daripada sebarang kesumbatan dan kekotoran).
Mula-mula cabutkan injap pada servis valve yang asal sebelum dimasukkan dengan "access valve" untuk memudahkan kerja-kerja ^_^.










Panaskan paip saluran discharge sebelum mencabutnya...



Cabut saluran "discharge".

Seterusnya cabut saluran "suction" sebelum pemampat dibawa keluar daripada unit.
Jeng jeng.. pemampat sudah di bawa keluar dari unit peti sejuk... Lepas ni mudah sikit untuk melakukan kerja-kerja pembaikan ke atas pemampat ini.
Sambungkan access valve pada discharge pipe..
Selepas siap dipasang access valve..
Sambungkan ke gas R22 utk melakukan 'flushing' dibahagian pemeluwap sehingga ke bahagian strainer..
Flush...
Tukar access valve ke paip suction pulak..
Flush di bahagian penyejat ke tiub kapilari.
Pada bahagian ini, terdapat banyak minyak yg keluar, bermakna minyak drpd pemampat sudah terbawa ke dalam sistem.
Persediaan sebelum mengisi minyak yang baru ke dalam pemampat.
Selepas diisi minyak, check terminal pemampat dengan menggunakan multimeter.
Check juga terminal ke body pemampat.

Sambung semula paip discharge dan paip suction dengan kaedah brazing.



Vakum dahulu unit sebelum diisi gas bahan pendingin. Selepas divakum, barulah kita charging dengan gas r134a.
Alhamdulillah... selepas di test run, unit dalam keadaan yang memuaskan...