..sekadar berkongsi maklumat dan bertukar pendapat tentang permasalahan penyaman udara, peti sejuk rumah dan beberapa peralatan elektrik rumah.. sebagai rujukan sendiri di masa lain andai terlupa.. semoga dapat manfaat untuk bersama.. saya beri yang hak dan saya ambil yang hak saja, yang lain-lain jika ada saya pulangkan.. ^_^
Khamis, 26 Disember 2013
..26hb Disember..
..26hb Disember 2013 ini genap 9 tahun bencana tsunami yang pastinya masih segar diingatan kita, lebih - lebih lagi pada mangsa dan keluarga mangsa. Allah SWT telah memberi peringatan kepada kita melalui firmanNya dalam surah Al-Maryam, ayat 88 - 92.
88. Dan mereka berkata: "Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak."
89. Sesungguhnya kamu telah mendatangkan sesuatu perkara yang sangat mungkar,
90. hampir - hampir langit pecah kerana ucapan itu dan bumi terbelah dan gunung -
ganang runtuh,
91. kerana mereka mendakwakan Allah Yang Maha Pemurah mempunyai anak.
92. Dan tidak layak bagi Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak.
Wallahu a'lam..
Rabu, 4 Disember 2013
Servis aircond kereta jenis proton wira..
Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Aircond kereta amat berguna ketika cuaca hujan. Ini kerana jika aircond kereta rosak atau kurang sejuk, ia akan menyebabkan cermin kereta akan berkabus ketika memandu pada hari hujan. Selain itu, aircond kereta akan memastikan peredaran udara di dalam ruang kereta akan menjadi bersih dan paling penting ia memberi keselesaan kepada pengguna.
Tempoh servis aircond kereta bergantung kepada cara penggunaannya. Ini kerana jika ruang kereta terutamanya alas kaki sering berdebu dan berhabuk, ia akan menyebabkan sistem aircond akan cepat berkurangan prestasinya. Jika kita terasa angin aircond sudah kurang memuaskan dari segi rasa sejuk dan mungkin berbau sedikit, maka bolehlah kita bersiap2 untuk membuat 'servis' ke atas sistem aircond kereta kita.
- Setelah 'cooling coil' dibawa keluar dan sebelum ia dicuci, 'expansion valve'nya akan ditukar terlebih dulu. Ini kerana usianya sudah mencecah 8 tahun dan ia belum pernah ditukar.
- 'Cooling coil' @ penyejat ini akan dicuci dengan 'chemical'.
- Kemudian buka 'compresor' dan 'filter'nya.
- 'Filter' lama diganti dengan yang baru.
- Minyak lama dari 'compresor' ditukar dengan minyak yang baru.
- Selepas 'cooling coil' dicuci, 'compresor' ditukar minyak, 'expansion valve' dan 'filter' ditukar, maka semua komponen ini akan dipasang semula.
- Kipas penghembus @ 'blower fan' dan pemeluwap @ 'condenser' pada kereta juga akan diservis.
- Kemudian sistem akan divakum selama setengah jam dan diisi gas R134a sambil melihat tekanan pada tolok pancarongga.
- Tekanan 'low side' = 24 psi dan tekanan 'high side' 170 psi.
- Ini adalah tekanan ketika 'compresor' dalam keadaan 'cut off'.
Terima kasih banyak2 kepada rakan saya, Peter yang juga bekas anak murid saya dulu, yang banyak membantu saya dalam kerja-kerja HVAC ini. Hanya Allah yang dapat membalas jasa baik beliau..
Subhanallah..
Alhamdulillah..
AllahuAkbar..
12/13..
Aircond kereta amat berguna ketika cuaca hujan. Ini kerana jika aircond kereta rosak atau kurang sejuk, ia akan menyebabkan cermin kereta akan berkabus ketika memandu pada hari hujan. Selain itu, aircond kereta akan memastikan peredaran udara di dalam ruang kereta akan menjadi bersih dan paling penting ia memberi keselesaan kepada pengguna.
Tempoh servis aircond kereta bergantung kepada cara penggunaannya. Ini kerana jika ruang kereta terutamanya alas kaki sering berdebu dan berhabuk, ia akan menyebabkan sistem aircond akan cepat berkurangan prestasinya. Jika kita terasa angin aircond sudah kurang memuaskan dari segi rasa sejuk dan mungkin berbau sedikit, maka bolehlah kita bersiap2 untuk membuat 'servis' ke atas sistem aircond kereta kita.
- Bahagian 'dashboard' yang akan dibuka untuk mengeluarkan 'cooling coil'.
- Setelah 'cooling coil' dibawa keluar dan sebelum ia dicuci, 'expansion valve'nya akan ditukar terlebih dulu. Ini kerana usianya sudah mencecah 8 tahun dan ia belum pernah ditukar.
- 'Cooling coil' @ penyejat ini akan dicuci dengan 'chemical'.
- Kemudian buka 'compresor' dan 'filter'nya.
- 'Filter' lama diganti dengan yang baru.
- Minyak lama dari 'compresor' ditukar dengan minyak yang baru.
- Selepas 'cooling coil' dicuci, 'compresor' ditukar minyak, 'expansion valve' dan 'filter' ditukar, maka semua komponen ini akan dipasang semula.
- Kipas penghembus @ 'blower fan' dan pemeluwap @ 'condenser' pada kereta juga akan diservis.
- Kemudian sistem akan divakum selama setengah jam dan diisi gas R134a sambil melihat tekanan pada tolok pancarongga.
- Tekanan 'low side' = 24 psi dan tekanan 'high side' 170 psi.
- Ini adalah tekanan ketika 'compresor' dalam keadaan 'cut off'.
- Manakala suhu ketika 'compresor cut in' sekitar 11-12 darjah celcius dan ketika 'cut off' sekitar 8-9 darjah celcius..
Terima kasih banyak2 kepada rakan saya, Peter yang juga bekas anak murid saya dulu, yang banyak membantu saya dalam kerja-kerja HVAC ini. Hanya Allah yang dapat membalas jasa baik beliau..
Subhanallah..
Alhamdulillah..
AllahuAkbar..
12/13..
Khamis, 28 November 2013
Peti sejuk lama jenama Singer..
Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Membaiki peti sejuk lama satu pintu, jenama singer ini sangat mencabar juga. Walaupun sudah lama, tetapi getah pintunya masih dalam keadaan elok, keseluruhan badannya hampir tidak ada yang berkarat, kemasan bahagian dalam pun masih dalam keadaan baik. Cuma masalah dia ialah tidak sejuk, walaupun pemampatnya berfungsi dan lampu 'interior'nya menyala.
Peti sejuk ini pada asalnya menggunakan bahan pendingin dari jenis R12. Oleh kerana pada masa sekarang kita disarankan menukar R12 ke R134a kerana faktor 'safety ozone'. Jadi kita perlu menukar bahan pendingin dan juga minyak pemampatnya.
Minyak dari pemampat peti sejuk ini setelah ia dikeluarkan. Agak mengejutkan saya kerana warnanya begitu 'hitam' dan kuantitinya sudah berkurang.
Minyak ini akan diganti dengan minyak yang baru yang sesuai untuk bahan pendingin R134a seperti di gambar ini.
Minyak yang baru ini akan dimasukkan ke dalam pemampat melalui saluran di atas pemampat.
Kemudian, kita buat 'flushing' pada peti sejuk ini yang bertujuan untuk menyingkirkan minyak yang terperangkap, kekotoran dan kesumbatan yang akan mengganggu operasi sistem.
Selepas kerja-kerja menukar minyak pemampat, menukar 'strainer' dan 'flushing' sistem, kita sambungkan semula paip saluran 'suction' dan 'discharge' kepada pemampat. Setelah itu, unit akan divakum dan dimasukkan bahan pendingin jenis R134a seterusnya melakukan proses menguji kebocoran.
Apa yang mengejutkan saya ialah unit ini masih menunjukkan tanda-tanda bocor walaupun setelah diperiksa keseluruhannya. Oleh itu, saya terpaksa merujuk kepada rakan yang lebih pakar untuk mencari dan mengesan kedudukan tempat yang bocor itu. Akhirnya setelah dicari, tempat yang bocor itu berada di belakang peti sejuk dan ianya terpaksa dicungkil dengan playar untuk mendapatkan paip yang bocor itu.
Setelah itu, kerja-kerja menampal pun dilakukan. Ianya sangat merumitkan..huhuhu..
Alhamdulillah.. setelah hampir seminggu diuji, ianya berada dalam keadaan yang baik, sejuk dan dapat menghasilkan ais seperti biasa.
Terima kasih kepada rakan saya, Peter yang juga bekas anak murid saya dulu, yang banyak membantu saya dalam kerja-kerja HVAC ini. Hanya Allah yang dapat membalas jasa baik beliau..
Sekian, setakat ini dulu untuk kali ini.
Subhanallah..
Alhamdulillah..
AllahuAkbar..
2013..
Membaiki peti sejuk lama satu pintu, jenama singer ini sangat mencabar juga. Walaupun sudah lama, tetapi getah pintunya masih dalam keadaan elok, keseluruhan badannya hampir tidak ada yang berkarat, kemasan bahagian dalam pun masih dalam keadaan baik. Cuma masalah dia ialah tidak sejuk, walaupun pemampatnya berfungsi dan lampu 'interior'nya menyala.
Peti sejuk ini pada asalnya menggunakan bahan pendingin dari jenis R12. Oleh kerana pada masa sekarang kita disarankan menukar R12 ke R134a kerana faktor 'safety ozone'. Jadi kita perlu menukar bahan pendingin dan juga minyak pemampatnya.
Minyak dari pemampat peti sejuk ini setelah ia dikeluarkan. Agak mengejutkan saya kerana warnanya begitu 'hitam' dan kuantitinya sudah berkurang.
Minyak ini akan diganti dengan minyak yang baru yang sesuai untuk bahan pendingin R134a seperti di gambar ini.
Minyak yang baru ini akan dimasukkan ke dalam pemampat melalui saluran di atas pemampat.
Kemudian, kita buat 'flushing' pada peti sejuk ini yang bertujuan untuk menyingkirkan minyak yang terperangkap, kekotoran dan kesumbatan yang akan mengganggu operasi sistem.
Selepas kerja-kerja menukar minyak pemampat, menukar 'strainer' dan 'flushing' sistem, kita sambungkan semula paip saluran 'suction' dan 'discharge' kepada pemampat. Setelah itu, unit akan divakum dan dimasukkan bahan pendingin jenis R134a seterusnya melakukan proses menguji kebocoran.
Apa yang mengejutkan saya ialah unit ini masih menunjukkan tanda-tanda bocor walaupun setelah diperiksa keseluruhannya. Oleh itu, saya terpaksa merujuk kepada rakan yang lebih pakar untuk mencari dan mengesan kedudukan tempat yang bocor itu. Akhirnya setelah dicari, tempat yang bocor itu berada di belakang peti sejuk dan ianya terpaksa dicungkil dengan playar untuk mendapatkan paip yang bocor itu.
Setelah itu, kerja-kerja menampal pun dilakukan. Ianya sangat merumitkan..huhuhu..
Akhirnya unit ini sekali lagi divakum dan di'charging' sebelum diuji prestasinya selama beberapa hari.
Terima kasih kepada rakan saya, Peter yang juga bekas anak murid saya dulu, yang banyak membantu saya dalam kerja-kerja HVAC ini. Hanya Allah yang dapat membalas jasa baik beliau..
Sekian, setakat ini dulu untuk kali ini.
Subhanallah..
Alhamdulillah..
AllahuAkbar..
2013..
Isnin, 21 Oktober 2013
Peti sejuk yang bocor pada penyejat @ 'cooling coil' nya.
Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..
Ramai yang bertanya saya tentang peti ais mereka yang bocor akibat terkena pisau atau skrudriver. Kebiasaannya apabila peti ais satu pintu sudah menebal aisnya (frost), maka kita terpaksa menekan butang defrost untuk mencairkan ais tersebut. Berbanding dengan peti ais dua pintu, ia mempunyai defrost timer yang akan menjalankan proses defrost secara automatik.
Jadi ramai di antara kita memilih untuk memecahkan ais yang menebal dan mengeras dengan menggunakan benda yang tajam. Akibatnya, hujung benda yang tajam itu amat berisiko untuk menerobos dinding penyejat yang amat sensitif itu. Gambar ini menunjukkan contohnya, di mana tuannya telah menggunakan skrudriver. Nampak tak kesan kemek akibat tusukan srudriver itu?
- Kelihatan sedikit minyak yang telah keluar dari tempat yang berlubang..
- Tempat yang bocor telah ditanda bulat.
Kemudian tempat yang bocor ini akan dibuat tampalan. Ada yang menggunakan gam khas, ada yang menggunakan rod aluminium dan ada yang menggunakan rod "heat seal stick". Kadang2 proses menampal ini berisiko untuk menjadi tersumbat pada lubang yang bocor tadi. Jadi tindakan berhati2 amat dititik beratkan.
Setelah ditampal, ia kemudian dikemaskan lagi dengan menyembur @ mengecat semula tempat yang telah ditampal tadi dengan cat putih. Akhirnya ia akan menjadi seperti ini,
Selepas ini, peti ais ini akan ditukar minyak pemampat atau ditambah sedikit minyak pemampat, di'flushing', ditukar strainer, divakum dan di'charging' mengikut prosedur yang betul.
Sekian untuk kali ini,
Subhanallah..
Alhamdulillah..
Allahu Akbar..
Ramai yang bertanya saya tentang peti ais mereka yang bocor akibat terkena pisau atau skrudriver. Kebiasaannya apabila peti ais satu pintu sudah menebal aisnya (frost), maka kita terpaksa menekan butang defrost untuk mencairkan ais tersebut. Berbanding dengan peti ais dua pintu, ia mempunyai defrost timer yang akan menjalankan proses defrost secara automatik.
Jadi ramai di antara kita memilih untuk memecahkan ais yang menebal dan mengeras dengan menggunakan benda yang tajam. Akibatnya, hujung benda yang tajam itu amat berisiko untuk menerobos dinding penyejat yang amat sensitif itu. Gambar ini menunjukkan contohnya, di mana tuannya telah menggunakan skrudriver. Nampak tak kesan kemek akibat tusukan srudriver itu?
- Kelihatan sedikit minyak yang telah keluar dari tempat yang berlubang..
- Tempat yang bocor telah ditanda bulat.
Kemudian tempat yang bocor ini akan dibuat tampalan. Ada yang menggunakan gam khas, ada yang menggunakan rod aluminium dan ada yang menggunakan rod "heat seal stick". Kadang2 proses menampal ini berisiko untuk menjadi tersumbat pada lubang yang bocor tadi. Jadi tindakan berhati2 amat dititik beratkan.
Setelah ditampal, ia kemudian dikemaskan lagi dengan menyembur @ mengecat semula tempat yang telah ditampal tadi dengan cat putih. Akhirnya ia akan menjadi seperti ini,
Selepas ini, peti ais ini akan ditukar minyak pemampat atau ditambah sedikit minyak pemampat, di'flushing', ditukar strainer, divakum dan di'charging' mengikut prosedur yang betul.
Sekian untuk kali ini,
Subhanallah..
Alhamdulillah..
Allahu Akbar..
Sabtu, 21 September 2013
Mesin basuh Toshiba 9.0kg, wayarnya kena gigit tikus.
Assalamua'laikum dan salam sejahtera..
Ketiadaan mesin basuh untuk mencuci pakaian atau pun mesin basuh yang rosak, sememangnya amat merunsingkan suri rumah lebih-lebih lagi bagi yang bekerja dan yang mempunyai ramai anak. Kesibukan masa untuk bekerja dan mengurus anak-anak dan suami akan menyebabkan pakaian yang banyak itu dihantar ke kedai dobi untuk dicuci.
Perkara ini berlaku kepada rakan sekerja yang mana mesin basuh automatik di rumahnya tidak berfungsi dengan sempurna sebaik sahaja balik daripada bercuti sempena hari raya aidilfitri yang lalu.
Masalah mesin basuh ini ialah ia tidak mengeluarkan air daripada saluran paip yang disambungkan kepadanya. Pada skrin di panel hadapannya terpampang kod "E4".
Jadi, apabila masalah air tidak masuk ke dalam tab mesin, perkara pertama yang perlu dipastikan ialah adakah paip utama sudah dibuka pili paipnya. Setelah diteliti memang sudah dibuka pilinya. Sepatutnya apabila kita masukkan pakaian dan setelah menutup penutupnya kita akan tekan butang ON dan butang START, maka mesin akan bekerja secara automatik.
Melihat mesin itu tidak dapat mengeluarkan air daripada salurannya, saya bertanya kawan untuk memastikan komponen apakah yang bermasalah. Setelah diketahui, komponen yang mengawal air masuk ke dalam tab itu ialah "water inlet valve". Ianya seperti "solenoid valve" yang akan membuka dan menutup saluran apabila ada arus elektrik dialirkan melalui gegelungnya.
Ini gambarnya..
Jika diperhatikan, saluran tempat air keluar ke tab mesin ada dua. Satu untuk air masuk terus melalui saluran masukan di atas dan satu lagi untuk saluran yang menempatkan sabun atau bahan cuci sebelum ia masuk ke dalam tab mesin basuh. Dua saluran ini menempatkan dua gegelung dan dua aci untuk menutup dan membuka saluran air. Gegelung ini menggunakan voltan 240 volt.
Bagi memastikan gegelungnya dalam keadaan baik, kita boleh uji dengan menggunakan multimeter dan menyambungkan secara terus ke bekalan elektrik seperti gambar di bawah ini.
Setelah diuji dengan multimeter dan bekalan 240v, ternyata gegelungnya masih baik, jadi apalah masalah mesin basuh ini? huhuhu..
"Water inlet valve" ini dipasang semula dan mesin basuh di"test" lagi, mana tahu, kot - kot air boleh masuk seperti biasa. Ternyata mesin basuh masih memaparkan kod "E4" dan air masih lagi tidak mahu masuk ke dalam tab mesin basuh. Apabila di"test" dengan "test pen" pada tempat penyambungan wayar di "water inlet valve", ternyata tiada bekalan elektrik yg masuk. Saya pun selongkar mesin basuh itu untuk mencari punca datangnya wayar yang menyambung ke "water inlet valve". Selepas dibuka panel hadapan, akhirnya punca masalah tadi saya ketemu jua di sini.
Elektrik tidak sampai ke "water inlet valve" disebabkan wayarnya terputus di sini. Tikus telah menggigit wayar dan memakannya. Saya periksa di setiap tempat dalam mesin basuh itu untuk memastikan di tempat lain tiada wayar lain yang digigit. Jadi kerja-kerja menyambung semula wayar itu pun bermula.
Setelah wayar disambung semula dan dikemaskan, mesin basuh itu di"test" lagi untuk memastikan ianya boleh berfungsi seperti asal.
Alhamdulillah.. mesin basuh boleh berfungsi seperti biasa.
Subhanallah.. Alhamdulillah.. Allahu Akbar..
Ketiadaan mesin basuh untuk mencuci pakaian atau pun mesin basuh yang rosak, sememangnya amat merunsingkan suri rumah lebih-lebih lagi bagi yang bekerja dan yang mempunyai ramai anak. Kesibukan masa untuk bekerja dan mengurus anak-anak dan suami akan menyebabkan pakaian yang banyak itu dihantar ke kedai dobi untuk dicuci.
Perkara ini berlaku kepada rakan sekerja yang mana mesin basuh automatik di rumahnya tidak berfungsi dengan sempurna sebaik sahaja balik daripada bercuti sempena hari raya aidilfitri yang lalu.
Masalah mesin basuh ini ialah ia tidak mengeluarkan air daripada saluran paip yang disambungkan kepadanya. Pada skrin di panel hadapannya terpampang kod "E4".
Jadi, apabila masalah air tidak masuk ke dalam tab mesin, perkara pertama yang perlu dipastikan ialah adakah paip utama sudah dibuka pili paipnya. Setelah diteliti memang sudah dibuka pilinya. Sepatutnya apabila kita masukkan pakaian dan setelah menutup penutupnya kita akan tekan butang ON dan butang START, maka mesin akan bekerja secara automatik.
Melihat mesin itu tidak dapat mengeluarkan air daripada salurannya, saya bertanya kawan untuk memastikan komponen apakah yang bermasalah. Setelah diketahui, komponen yang mengawal air masuk ke dalam tab itu ialah "water inlet valve". Ianya seperti "solenoid valve" yang akan membuka dan menutup saluran apabila ada arus elektrik dialirkan melalui gegelungnya.
Ini gambarnya..
Jika diperhatikan, saluran tempat air keluar ke tab mesin ada dua. Satu untuk air masuk terus melalui saluran masukan di atas dan satu lagi untuk saluran yang menempatkan sabun atau bahan cuci sebelum ia masuk ke dalam tab mesin basuh. Dua saluran ini menempatkan dua gegelung dan dua aci untuk menutup dan membuka saluran air. Gegelung ini menggunakan voltan 240 volt.
Bagi memastikan gegelungnya dalam keadaan baik, kita boleh uji dengan menggunakan multimeter dan menyambungkan secara terus ke bekalan elektrik seperti gambar di bawah ini.
Setelah diuji dengan multimeter dan bekalan 240v, ternyata gegelungnya masih baik, jadi apalah masalah mesin basuh ini? huhuhu..
"Water inlet valve" ini dipasang semula dan mesin basuh di"test" lagi, mana tahu, kot - kot air boleh masuk seperti biasa. Ternyata mesin basuh masih memaparkan kod "E4" dan air masih lagi tidak mahu masuk ke dalam tab mesin basuh. Apabila di"test" dengan "test pen" pada tempat penyambungan wayar di "water inlet valve", ternyata tiada bekalan elektrik yg masuk. Saya pun selongkar mesin basuh itu untuk mencari punca datangnya wayar yang menyambung ke "water inlet valve". Selepas dibuka panel hadapan, akhirnya punca masalah tadi saya ketemu jua di sini.
Elektrik tidak sampai ke "water inlet valve" disebabkan wayarnya terputus di sini. Tikus telah menggigit wayar dan memakannya. Saya periksa di setiap tempat dalam mesin basuh itu untuk memastikan di tempat lain tiada wayar lain yang digigit. Jadi kerja-kerja menyambung semula wayar itu pun bermula.
Alhamdulillah.. mesin basuh boleh berfungsi seperti biasa.
Subhanallah.. Alhamdulillah.. Allahu Akbar..
Isnin, 9 September 2013
Elakkan meletak peralatan elektrik / buku / kain di bawah penyaman udara.
Assalamua'laikum dan salam sejahtera..
Kali ini saya ingin berkongsi tentang keadaan di mana sebilangan kecil orang suka meletakkan peralatan elektrik / elektronik di bawah unit penyaman udara. Antara peralatan yang paling suka orang letak ialah televisyen. Mungkin ianya nampak menarik dan kelihatan cantik.
(Sekadar gambar hiasan)..
Biar saya ceritakan 3 jenis situasi yang saya pernah alami dengan mereka di luar sana.
Pertama, dalam beberapa bulan yang lepas, ada seorang kenalan mengadu yang tv jenis LCD nya telah rosak. Apabila di onkan tv tersebut, akan keluarlah garis-garis putih di skrin tv itu. Beliau memberitahu sebelum itu ada air yang menitik dari unit penyaman udara (indoor) di ruang tamu, betul-betul di atas tv dan terkena belakang tv, sedangkan tv itu dalam keadaan on. (Kejadian berlaku pada waktu pagi sekitar jam 3.00 - 4.00 pagi, yang mana mereka tertidur di depan tv). Jadi, untuk membaiki tv itu (jenama LG 42 inci LCD) bukan murah kosnya.. huhuhu...
Situasi kedua, di tempat kerja sendiri, di sebuah bilik rakan sekerja. Pada petang hari itu (waktu bekerja), dia terlupa untuk mematikan suis 'aircond' jenis 'split' di biliknya. Apabila beliau masuk bekerja keesokkan paginya, didapati segala fail dan dokumen (kertas) yang berada di bawah unit penyaman udara itu telah basah akibat daripada air yang menitik daripada 'aircond' di biliknya. huhuhu..
Situasi ketiga, di perpustakaan di tempat kerja lama saya. Satu rak buku yang diletakkan di bawah dulang air sebuah aircond jenis 'cassette' telah basah lencun terutamanya barisan buku pada tingkat atas sekali di rak itu. Kejadian disedari pada keesokkan harinya. huhuhu..
Ha, baru saya teringat, bagi sesiapa yang duduk di area Kuching / Kota Samarahan yang pernah pergi ke kedai kain Kamdar di area Stampin (tepi jalan nak masuk ke Sekolah SMK Dato' Patinggi Hj Abd. Ghapor, Stampin), ada sebiji 'aircond' jenis 'cassette' betul-betul di pintu masuk kedai. 'Aircond' itu menitikkan air yang mana tuan kedai terpaksa mengalihkan kain-kain dari tempat air menitik itu dan meletakkan baldi berisi kain buruk untuk menadah air yang menitik itu. Apa yang saya perasan, daripada bulan puasa sehinggalah selepas raya Aidilfitri pun 'aircond' itu masih belum dibaiki.
Jadi, kesimpulannya, janganlah meletakkan sesuatu barang yang sensitif dengan air di bawah unit penyaman udara di rumah anda, di pejabat, di sekolah dan di mana-mana sahaja.. Stay safe! Don't try this! ^_^
Subhanallah..
Alhamdulillah..
Allahu Akbar..
Kali ini saya ingin berkongsi tentang keadaan di mana sebilangan kecil orang suka meletakkan peralatan elektrik / elektronik di bawah unit penyaman udara. Antara peralatan yang paling suka orang letak ialah televisyen. Mungkin ianya nampak menarik dan kelihatan cantik.
(Sekadar gambar hiasan)..
Biar saya ceritakan 3 jenis situasi yang saya pernah alami dengan mereka di luar sana.
Pertama, dalam beberapa bulan yang lepas, ada seorang kenalan mengadu yang tv jenis LCD nya telah rosak. Apabila di onkan tv tersebut, akan keluarlah garis-garis putih di skrin tv itu. Beliau memberitahu sebelum itu ada air yang menitik dari unit penyaman udara (indoor) di ruang tamu, betul-betul di atas tv dan terkena belakang tv, sedangkan tv itu dalam keadaan on. (Kejadian berlaku pada waktu pagi sekitar jam 3.00 - 4.00 pagi, yang mana mereka tertidur di depan tv). Jadi, untuk membaiki tv itu (jenama LG 42 inci LCD) bukan murah kosnya.. huhuhu...
Situasi kedua, di tempat kerja sendiri, di sebuah bilik rakan sekerja. Pada petang hari itu (waktu bekerja), dia terlupa untuk mematikan suis 'aircond' jenis 'split' di biliknya. Apabila beliau masuk bekerja keesokkan paginya, didapati segala fail dan dokumen (kertas) yang berada di bawah unit penyaman udara itu telah basah akibat daripada air yang menitik daripada 'aircond' di biliknya. huhuhu..
Situasi ketiga, di perpustakaan di tempat kerja lama saya. Satu rak buku yang diletakkan di bawah dulang air sebuah aircond jenis 'cassette' telah basah lencun terutamanya barisan buku pada tingkat atas sekali di rak itu. Kejadian disedari pada keesokkan harinya. huhuhu..
Ha, baru saya teringat, bagi sesiapa yang duduk di area Kuching / Kota Samarahan yang pernah pergi ke kedai kain Kamdar di area Stampin (tepi jalan nak masuk ke Sekolah SMK Dato' Patinggi Hj Abd. Ghapor, Stampin), ada sebiji 'aircond' jenis 'cassette' betul-betul di pintu masuk kedai. 'Aircond' itu menitikkan air yang mana tuan kedai terpaksa mengalihkan kain-kain dari tempat air menitik itu dan meletakkan baldi berisi kain buruk untuk menadah air yang menitik itu. Apa yang saya perasan, daripada bulan puasa sehinggalah selepas raya Aidilfitri pun 'aircond' itu masih belum dibaiki.
Jadi, kesimpulannya, janganlah meletakkan sesuatu barang yang sensitif dengan air di bawah unit penyaman udara di rumah anda, di pejabat, di sekolah dan di mana-mana sahaja.. Stay safe! Don't try this! ^_^
Subhanallah..
Alhamdulillah..
Allahu Akbar..
Sabtu, 7 September 2013
Cuci 'cooling coil' aircond kereta..
Assalamua'laikum dan salam sejahtera..
Kali ni aku nak cerita sikit bagaimana mencuci penyejat atau 'cooling coil' pada aircond kereta. Kali terakhir aku cuci 'cooling coil' aircond kereta sendiri ialah pada 6/6/2010. huhuhu..
Sebaiknya jika kereta anda sudah mencecah penggunaannya 5 tahun dan ke atas, maka wajarlah anda melakukannya. Itupun jika terdapat tanda2 seperti aircond kurang sejuk, aircond berbau atau aircond langsung tak sejuk. Tetapi jika belum ada tanda2 seperti ini pun boleh juga kalau nak buat lah. hehehe..
Sebenarnya agak rumit jugak kalau nak buka aircond kereta ni berbanding aircond rumah. Ini kerana tempatnya yang sempit (bawah dashboard) tempat duduk penumpang di hadapan. Ia juga berisiko untuk membuatkan penutup dashboard terpatah atau terlonggar semasa kerja-kerja membuka dan memasang dilakukan. Begitu juga dengan klip-klipnya, pasti ada yang terhilang atau terlebih jika selesai kerja-kerja dilakukan (sama juga dgn kerja-kerja aircond rumah) hahaha...
Apapun kita kenalah berhati-hati semasa melakukan apa-apa saja kerja lebih2 lagi yang melibatkan kerja membuka dan memasang ni. huhuhu..
Oklah, mula2 sediakan kereta yang hendak di'kerjakan' itu dan juga peralatan2 yang secukupnya. Begitu juga dengan tenaga kerja yang secukupnya. hihihi..
- Okay, sebelum kerja-kerja membuka dan membawa keluar penyejat dari dalam kereta, pastikan gas aircond kereta sudah di'recovery' ataupun sudah dikeluarkan daripada sistem. Ini kerana dikhuatiri gasnya akan menyembur keluar pada bahagian penyejat yang dibuka. Takut terkena pada mata secara tiba-tiba. Utamakan keselamatan.
- Buka bahagian ini di 'dashboard '..
- Penyejat @ 'Cooling Coil' yang sudah dikeluarkan.. terdapat seekor lipas yang dewasa dari dalam kotak penyejat itu.
- Nampak sedikit berhabuk dan berdebu.. ini mungkin kerana saya sentiasa memastikan yang lapik kaki di bahagian pemandu dan penumpang berada dalam keadaan bersih daripada kekotoran.
- Masa untuk menyembur dengan 'aircond coil cleaner'.. iaitu sejenis 'chemical' khas untuk mencuci penyejat.
- Ini bertujuan untuk memastikan semua bahagian sirip dan lingkaran penyejat dapat dibersihkan daripada kekotoran yang melekat di situ. Sekaligus melancarkan proses penyerapan haba yang berlaku di penyejat.
- Bebuih yang putih akan bertukar menjadi sedikit hitam.
- Untuk melihat videonya, bolehlah klik di sini,
- Kemudian, bilaskan dengan air paip sebelum ditembak dengan angin dari 'air compressor'.
- Setelah itu jemurkan untuk seketika..
- Pasangkan semula pada 'bracket'nya..
- Selain dari 'cooling coil' kipas 'blower'nya pun dikeluarkan dan dibersihkan daripada debu dan habuk..
- Untuk bahagian 'condensor'nya pula, akibat sukar untuk menanggalkan penutup depan kereta, maka bahagian 'condensor'nya dicuci terus begini..
- Isi sedikit minyak pada 'compressor'nya.
- dan jangan lupa tukar ganti 'filter drier'nya..
- Setelah dipasang semula 'cooling coil' kipas 'blower' dan 'filter drier' itu, kereta sekarang akan divakum dan diisi dengan bahan pendingin @ gas R134a.
- Bacaan vakum ialah seperti biasa iaitu -30 in Hg (inci raksa) selama 10 -15 minit.
- Manakala bacaan tekanan semasa mengecas ialah di antara 30 -40 psi bagi tekanan rendah dan tekanan tinggi di antara 150 - 180 psi.
- Terima kasih kepada pelatih-pelatih saya iaitu Nastain, Mohd. Faidth, Hermizi, Abd. Jalil dan kwn2 yang lain kerana tolong saya servis aircond kereta saya.. hehe..
- Apa pun mungkin cara saya ini sedikit berbeza dengan pomen yang lain, tetapi tujuannya tetap sama iaitu untuk memastikan unit penyaman udara kereta berfungsi dengan baik dan yang penting ianya dapat memberi udara yang sejuk, segar dan nyaman.. ^_^
Sekian untuk kali ini..
Subhanallah.. Alhamdulillah.. Allahu Akbar..
Kali ni aku nak cerita sikit bagaimana mencuci penyejat atau 'cooling coil' pada aircond kereta. Kali terakhir aku cuci 'cooling coil' aircond kereta sendiri ialah pada 6/6/2010. huhuhu..
Sebaiknya jika kereta anda sudah mencecah penggunaannya 5 tahun dan ke atas, maka wajarlah anda melakukannya. Itupun jika terdapat tanda2 seperti aircond kurang sejuk, aircond berbau atau aircond langsung tak sejuk. Tetapi jika belum ada tanda2 seperti ini pun boleh juga kalau nak buat lah. hehehe..
Sebenarnya agak rumit jugak kalau nak buka aircond kereta ni berbanding aircond rumah. Ini kerana tempatnya yang sempit (bawah dashboard) tempat duduk penumpang di hadapan. Ia juga berisiko untuk membuatkan penutup dashboard terpatah atau terlonggar semasa kerja-kerja membuka dan memasang dilakukan. Begitu juga dengan klip-klipnya, pasti ada yang terhilang atau terlebih jika selesai kerja-kerja dilakukan (sama juga dgn kerja-kerja aircond rumah) hahaha...
Apapun kita kenalah berhati-hati semasa melakukan apa-apa saja kerja lebih2 lagi yang melibatkan kerja membuka dan memasang ni. huhuhu..
Oklah, mula2 sediakan kereta yang hendak di'kerjakan' itu dan juga peralatan2 yang secukupnya. Begitu juga dengan tenaga kerja yang secukupnya. hihihi..
- Okay, sebelum kerja-kerja membuka dan membawa keluar penyejat dari dalam kereta, pastikan gas aircond kereta sudah di'recovery' ataupun sudah dikeluarkan daripada sistem. Ini kerana dikhuatiri gasnya akan menyembur keluar pada bahagian penyejat yang dibuka. Takut terkena pada mata secara tiba-tiba. Utamakan keselamatan.
- Buka bahagian ini di 'dashboard '..
- Penyejat @ 'Cooling Coil' yang sudah dikeluarkan.. terdapat seekor lipas yang dewasa dari dalam kotak penyejat itu.
- Nampak sedikit berhabuk dan berdebu.. ini mungkin kerana saya sentiasa memastikan yang lapik kaki di bahagian pemandu dan penumpang berada dalam keadaan bersih daripada kekotoran.
- Masa untuk menyembur dengan 'aircond coil cleaner'.. iaitu sejenis 'chemical' khas untuk mencuci penyejat.
- Ini bertujuan untuk memastikan semua bahagian sirip dan lingkaran penyejat dapat dibersihkan daripada kekotoran yang melekat di situ. Sekaligus melancarkan proses penyerapan haba yang berlaku di penyejat.
-Biarkan ia dalam masa 5 - 10 minit atau sehingga ia tidak mengeluarkan buih lagi.
- Bebuih yang putih akan bertukar menjadi sedikit hitam.
- Untuk melihat videonya, bolehlah klik di sini,
- Kemudian, bilaskan dengan air paip sebelum ditembak dengan angin dari 'air compressor'.
- Setelah itu jemurkan untuk seketika..
- Pasangkan semula pada 'bracket'nya..
- Selain dari 'cooling coil' kipas 'blower'nya pun dikeluarkan dan dibersihkan daripada debu dan habuk..
- Untuk bahagian 'condensor'nya pula, akibat sukar untuk menanggalkan penutup depan kereta, maka bahagian 'condensor'nya dicuci terus begini..
- Isi sedikit minyak pada 'compressor'nya.
- dan jangan lupa tukar ganti 'filter drier'nya..
- Setelah dipasang semula 'cooling coil' kipas 'blower' dan 'filter drier' itu, kereta sekarang akan divakum dan diisi dengan bahan pendingin @ gas R134a.
- Bacaan vakum ialah seperti biasa iaitu -30 in Hg (inci raksa) selama 10 -15 minit.
- Manakala bacaan tekanan semasa mengecas ialah di antara 30 -40 psi bagi tekanan rendah dan tekanan tinggi di antara 150 - 180 psi.
- Terima kasih kepada pelatih-pelatih saya iaitu Nastain, Mohd. Faidth, Hermizi, Abd. Jalil dan kwn2 yang lain kerana tolong saya servis aircond kereta saya.. hehe..
- Apa pun mungkin cara saya ini sedikit berbeza dengan pomen yang lain, tetapi tujuannya tetap sama iaitu untuk memastikan unit penyaman udara kereta berfungsi dengan baik dan yang penting ianya dapat memberi udara yang sejuk, segar dan nyaman.. ^_^
Sekian untuk kali ini..
Subhanallah.. Alhamdulillah.. Allahu Akbar..