iklan2

Isnin, 9 September 2013

Elakkan meletak peralatan elektrik / buku / kain di bawah penyaman udara.

Assalamua'laikum dan salam sejahtera..

Kali ini saya ingin berkongsi tentang keadaan di mana sebilangan kecil orang suka meletakkan peralatan elektrik / elektronik di bawah unit penyaman udara. Antara peralatan yang paling suka orang letak ialah televisyen. Mungkin ianya nampak menarik dan kelihatan cantik.



                               (Sekadar gambar hiasan)..

Biar saya ceritakan 3 jenis situasi yang saya pernah alami dengan mereka di luar sana. 
Pertama, dalam beberapa bulan yang lepas, ada seorang kenalan mengadu yang tv jenis LCD nya telah rosak. Apabila di onkan tv tersebut, akan keluarlah garis-garis putih di skrin tv itu. Beliau memberitahu sebelum itu ada air yang menitik dari unit penyaman udara (indoor) di ruang tamu, betul-betul di atas tv dan terkena belakang tv, sedangkan tv itu dalam keadaan on. (Kejadian berlaku pada waktu pagi sekitar jam 3.00 - 4.00 pagi, yang mana mereka tertidur di depan tv). Jadi, untuk membaiki tv itu (jenama LG 42 inci LCD) bukan murah kosnya.. huhuhu...

Situasi kedua, di tempat kerja sendiri, di sebuah bilik rakan sekerja. Pada petang hari itu (waktu bekerja), dia terlupa untuk mematikan suis 'aircond' jenis 'split' di biliknya. Apabila beliau masuk bekerja keesokkan paginya, didapati segala fail dan dokumen (kertas) yang berada di bawah unit penyaman udara itu telah basah akibat daripada air yang menitik daripada 'aircond' di biliknya. huhuhu..

Situasi ketiga, di perpustakaan di tempat kerja lama saya. Satu rak buku yang diletakkan di bawah dulang air sebuah aircond jenis 'cassette' telah basah lencun terutamanya barisan buku pada tingkat atas sekali di rak itu. Kejadian disedari pada keesokkan harinya. huhuhu..

Ha, baru saya teringat, bagi sesiapa yang duduk di area Kuching / Kota Samarahan yang pernah pergi ke kedai kain Kamdar di area Stampin (tepi jalan nak masuk ke Sekolah SMK Dato' Patinggi Hj Abd. Ghapor, Stampin), ada sebiji 'aircond' jenis 'cassette' betul-betul di pintu masuk kedai. 'Aircond' itu menitikkan air yang mana tuan kedai terpaksa mengalihkan kain-kain dari tempat air menitik itu dan meletakkan baldi berisi kain buruk untuk menadah air yang menitik itu. Apa yang saya perasan, daripada bulan puasa sehinggalah selepas raya Aidilfitri pun 'aircond' itu masih belum dibaiki.

Jadi, kesimpulannya, janganlah meletakkan sesuatu barang yang sensitif dengan air di bawah unit penyaman udara di rumah anda, di pejabat, di sekolah dan di mana-mana sahaja.. Stay safe! Don't try this! ^_^



Subhanallah..
Alhamdulillah..
Allahu Akbar..

Tiada ulasan :