iklan2

Isnin, 5 Ogos 2013

Membersih dan mencuci penyaman udara sendiri..

Assalamua'laikum, salam ramadhan dan salam sejahtera.

Kali ini saya nk post sedikit tentang mencuci dan membersih penyaman udara rumah yang berkapasiti 1 horse power. Entah macamana boleh tertinggal botol "chemical" di rumah. :(
Penyaman udara ini sebenarnya kepunyaan kawan sendiri jugak. Oleh kerana jarak antara rumah saya dengan rumah kawan ini agak jauh dan kalau berulang untuk mengambil botol "chemical", ditambah lagi dengan jalan raya yang sesak (rumah kawan ni terletak di bandar), macam tak berbaloi saja, maka saya memutuskan untuk mencuci menggunakan air dan berus (sikat sirip, berus biasa dan berus gigi) saja.

Unit 'aircond' ini akan dibuka 'indoor' dan 'outdoor' nya supaya senang kerja-kerja mencuci dilakukan. Sebelum itu, pastikan unit ini dibuat 'pump down' bertujuan untuk menyimpan gas di 'compessor'nya. (Rujuk pada yang mahir @ pomen aircond).

1. Bahagian 'indoor' @ bahagian dalam rumah dicabut dan dikeluarkan dari dinding, kemudian setelah dibuka 'casing'nya maka akan kelihatan kipas bulat panjang yang dipanggil 'blower'. 


2. Ini ialah penyejat @ 'cooling coil'. Debu dan habuk akan mudah melekat di kipas 'blower' dan di sirip penyejat.

















3. 'Outdoor' (di sebelah kanan) dikeluarkan dari 'bracket'nya dan dibawa turun.




















4.'Outdoor' sesudah diturunkan..



5. Kipas 'blower' dan sirip penyejat sedang dicuci..





















6. Kerja-kerja mencuci 'outdoor' dengan air, berus sirip (untuk meluruskan sirip yang bengkok), berus biasa dan berus gigi (untuk membersih ruang - ruang yang sempit).




7. Selepas selesai mencuci, membersih unit 'indoor' dan 'outdoor', ia akan dijemur seketika bagi memastikan ianya kering sebelum dipasang semula.


 


8. Selepas dipasang semula unit 'indoor' dan 'outdoor' ini, maka proses - proses ini akan dilakukan bermula dengan mengeluarkan semula gas yang disimpan semasa proses 'pump down' tadi. Pastikan tiada sebarang kebocoran di bahagian paip atau sistem. (Kerja - kerja ini memerlukan peralatan seperti 'manifold gauge' dan 'clamp meter supaya kita dapat memantau tekanan dan ampere yang dihasilkan oleh unit penyaman udara ini). Setelah bacaan tekanan dan ampere unit ini baik dan mengikut spesifikasinya, barulah kita simpan semua peralatan kerja yang digunakn tadi.


9. Kemaskan lubang pada paip yang menyambungkan unit 'indoor' dan 'outdoor' dengan menggunakan simen putih.   


- Subhanallah,
- Alhamdulillah,
- Allahu Akbar..

- Wai Bee,
- Ogos / 2013..

Tiada ulasan :