iklan2

Ahad, 5 Februari 2012

repair peti sejuk jenis "showcase" @ "display"..

..unit yang bermasalah = tidak sejuk..
..bahagian belakang unit..

..bahagian condenser yang begitu kotor, penuh dgn debu dan habuk yg melekat..

..setelah disikat dgn penyikat, debu tertanggal, tetapi akan ditembak dgn "chemical selepas ini..

 keadaan coil pemeluwap selepas dicuci dengan "chemical"..

..kipas condenser pun kotor dan harus di cuci..
.. kipas evap pun kotor..
..cuci kipas dan lap bahagian2 yg kotor..


..selepas "flushing", paip disambung semula..



..pada awalnya, refrigerant terlebih isi, 30psi = 1.8Ampere..
..menyebabkan compressor berpeluh..
..unit divakum semula dan dicharging semula.. tekanan 22psi = 1.7Amp..


..Alhamdulillah unit sudah beroperasi seperti biasa.. dgn tekanan 22 psi, 1.70Amp (Compressor) 2.0 Amp (from supply).

7 ulasan :

sayyid berkata...

huh good jobs. best dapat molah.... puas ati.

Aeri berkata...

Alhamdulillah...

Mohamad Hamizan berkata...

sy ada sebiji chiller cmni, mslh skang ni dia punya suhu duk kt takat 18-21 jer.. dah controller smpai abis pun suhu duk kt takat 2 jugak.. agak2 apa yg problem ye bro? benda kt belakang 2 bersih lg.. x de pun debu2 yg melekat..

wai bee berkata...

kena check ampere dia, tp kalau xde clampmeter, cuba dengar dan rasa dgn tangan d bghn compresor dan strainer dia.. kalo ok dia mesti rasa suam panas.. kemudian check kipas dia berpusing ke tidak..

Frezz Frizzy berkata...

Saya telah m'nukarkan sistem peti sejok rumah yang biasa dengan sistem display frezer iaitu menukar evaporator kepada evaporator b'sirip.memasang kondenser yg mmerlukan kipas,dan pemampat sekali gus kepada yg baru...masalh yg d alami adalah suhu tidak mencecah 10°C.dan hujung capilarry tube yg bersambung ke evap saja yg sejuk dan beku ais...gas pula stelah dtambah masih tidak meningkat hanya kekal pada paras bawah 0.ampere pada compressor cuma 0.9 dan dr supply cuma 1.5amp...apa kah penyebab keadaan ini..sila beri tunjuk ajar

Wai Bee berkata...

Hi Frezz Frizzy..
sblm itu, compressor yg awk gunakan itu brapa hp / watt? Capillary tube tu awk guna yg asal atau yg lain? strainer awk ada tukar tak? sy khuatir ada komponen yg kurang sesuai dgn keseluruhan sistem. Yg paling sensitif adalah capillary tube. Mudah tersumbat di situ. Sebaik nya kena flushing sistem sepenuhnya. Maaf ye sy x dpt bg jwpn yg sebaiknya..

LIZA AZHARI berkata...

Sy sdg survey peti sejuk display, utk letak vitagen yg perlukn suhu 4c... harga baru dan secondhnd.
Tlg wassap 012-2875396 cikgu liza.
Tq